spot_img
Pančevo u slikamaULICE U PANČEVU: Stanica kraljeva i maršala! TOPČIDERSKA

ULICE U PANČEVU: Stanica kraljeva i maršala! TOPČIDERSKA

Topčiderska ulica pripada teritoriji Mesne zajednice Mladost. Pod ovim nazivom postoji od 1996. godine, a prostire se od Vojvođanske do Kozaračke ulice. Pre toga, dve godine se zvala Kopaonička, a od 1985. do 1994. Zagorska.

U četvrtak 30. septembra 2021. u 21 sat i 14 minuta prošao je poslednji voz kroz železničku stanicu Topčider. Trasom pruge postavljene 137 godina ranije predviđeno je da prođe bulevar sa četiri trake između podavalskih naselja i mosta na Adi, pa je stanica ukinuta.
„Prilikom projektovanja pruge Beograd–Niš odlučeno je da stanične zgrade duž pruge, sa izuzetkom beogradske i niške, budu skromne i funkcionalne. Tako je i ovde, na drugoj stanici prve srpske pruge, iznikla obična građevina bez suvišnih ukrasa na fasadi, kako i dolikuje sporednoj stanici koja nije predviđena za zaustavljanje vozova višeg ranga. Stanicu su, uglavnom, tokom letnjih meseci, koristili beogradski izletnici, budući da su Topčider i Košutnjak i u to vreme bili omiljena izletišta stanovnika prestonice”, piše u oproštajnom tekstu na sajtu Železnica Srbije.
To je bilo posle 1884. godine, kada je između Beograda i Niša položena prva pruga u Srbiji.
Austrougarska bomba teško je 1915. oštetila zgradu železničke stanice u Topčideru, ali je ona posle rata obnovljena. A kad je 1929. na Dedinju izgrađen dvorski kompleks, Karađorđevići su uobičajili da baš iz Topčidera polaze na putovanja vozom. Zbog toga je uz zgradu stanice izgrađena i Dvorska čekaonica.
Ali što su Srbi pravili u miru, Nemci su im, kao vile u narodnoj priči, razgrađivali u ratu. U Hitlerovom napadu od stanice je posle bombardovanja ostalo samo jedno bočno krilo, a okupator je, bez imalo poštovanja za tradiciju i lepotu, u Dvorsku čekaonicu preselio komande pružnih signala i telefonsku centralu. Za Nemce je Topčider imao strateški značaj: nedaleko od postojeće stanice izgradili su stanicu „Topčider teretna” sa 25 koloseka. Tu su stizali „strogo kontrolisani vozovi” – kompozicije s rumunskih naftnih polja, i otpremani za Grčku. Zato u Drugom svetskom ratu u Topčideru među železničarima nije bilo Srba, radili su samo Nemci.
Komunističke vlasti nisu htele da obnavljaju srušenu stanicu. U ono čitavo bočno krilo smestili su prodaju karata i čekaonicu, a šef stanice i otpravnik ostali su tamo gde su ih preselili Nemci – u zgradi nekadašnje Dvorske čekaonice. Samo su dve prostorije u njoj pretvorene u salon za Tita, čiji je „Plavi voz” čuvan u obližnjem depou…
Posle ukidanja Glavne stanice u Beogradu zbog izgradnje Beograda na vodi od Titovog salona napravljena je čekaonica za putnike voza za Bar, koji je kretao iz Topčidera.
A stanica je imala burnu istoriju…
Knez Pavle Karađorđević je s topčiderske stanice, posle puča 27. marta, otputovao zajedno s porodicom u Atinu. Jelisaveta u svojim sećanjima kaže da se Pavle sa stepenika vagona osvrnuo i prošaputao u mraku:
– Jadan moj narod…
Ako je knez zaista pomislio na Srbe tada, učinio je to u zao čas. Bolje da je jadikovao nad svojom sudbinom. Iz Atine su ga, sa ženom i decom, Englezi preko Sudana otpremili u Keniju.
Pavlov brat od strica, kralj Aleksandar Karađorđević, šest i po godina ranije, sa istog je perona u Topčideru, prvog, pošao u Marselj, iz kojeg će ga doneti mrtvog. Vozom do Kosovske Mitrovice, pa automobilom preko Čakora do Cetinja i crnogorskog knjaza, dede po majci, a odatle u Zeleniku, da na razaraču „Dubrovnik” otplovi u Francusku, na susret sa smrću. Isti brod, ali sa zastavom na pola jarbola, vratio je kraljevo telo u Split. Pratili su ga celim putem brodovi francuske Sredozemne flote, dve krstarice i jedna torpiljerka, dokaz stida Francuza što jugoslovenskog kralja nisu umeli da sačuvaju… Iz Splita, kraljevski okićen mrtvački sanduk vozom je, preko Zagreba, prevezen u Beograd. Duž cele pruge klečao je narod i krstio se za pokoj duše…
Ovog puta voz se nije zastavio u Topčideru, mrtvog kralja čekali su na Glavnoj železničkoj stanici. Posle svečane ceremonije (u pogrebnoj povorci jedan je oficir vodio i kraljevog belog konja) posmrtni ostaci Aleksandra Ujedinitelja automobilom su prevezeni na Oplenac.
Tito je sva svoja putovanja vozom započinjao i završavao u Topčideru, osim poslednjeg – i njega su mrtvog, iz Ljubljane, dovezli na Glavnu stanicu.
Sa prvog topčiderskog perona, kao Titovi gosti, peli su se u voz kraljica Elizabeta, Džimi Karter, Gadafi…
Tito je, inače, voleo da putuje vozom. U njegovo vreme na stanicama Topčider i „Topčider teretna” radilo je dvesta železničara. Menza im se nalazila tik uz putničku blagajnu. Slaviši Jovanoviću pričali su stariji železničari da je sedamdeset sedme-osme u salu sa stolovima prekrivenim kariranim stolnjacima došao Tito. Došetao je sam, bez pratnje. U mrtvoj tišini koja je nastala, čula se škripa stolice po vinas pločicama kad je Stari seo. Naručio kafu i vinjak.
– Pa, drugovi, kako je? Kako se živi? – tako ili nekako slično obratio se železničarima, ali oni su, oprezni, ćutali. Šta je Tito posle rekao i šta su oni njemu rekli kad su se oslobodili treme, niko više ne zna, ali ovo je izvesno: posle sat i po ili dva, kad su već svi pričali uglas, upali su bezbednjaci u civilu i odveli predsednika SFRJ. Jedan od njih okrenuo se na izlazu i železničarima rekao da sve što su videli i čuli – zaborave!
M. P.

POVEZANE VESTI

POSTAVI KOMENTAR

molimo unesite svoj komentar!
Ovde unesite svoje ime
Captcha verification failed!
цаптцха кориснички резултат није успео. молимо Вас да нас контактирате!

Zabranjeni su govor mržnje, vređanje na nacionalnoj, rasnoj ili rodnoj osnovi, vređanje ličnosti korisnika i osoba čija se imena pojavljuju na sadržajima portala, kao i upotreba vulgarnih reči. Svako korišćenje portala suprotno navedenom biće kažnjeno oduzimanjem prava korisnika na pristup portalu kome će pristup biti trajno ili privremeno uskraćen. Svako ugrožavanje lične i porodične bezbednosti korisnika portala, kao i lica čije se ime navodi u sadržaju portala, putem pretnji ili na bilo koji drugi način, nije dozvoljeno i svako takvo ponašanje može biti krivično gonjeno od strane nadležnih organa. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, predstavljanje u ime drugog pravnog ili fizičkog lica. Zabranjeno je pisati velikim slovima (Full Capslock).

Komentari i sadržaji koji se ne odnose na teme portala biće obrisani bez prethodne najave, a korisnicima koji pošalju takve komentare i sadržaje biće u više navrata onemogućen pristup portalu. Ukoliko korisnik smatra da je nepravedno kažnjen, ima pravo da kontaktira administratora.

POPULARNO

ŠANSA ZA JEFTINIJE ZAGREVANJE RADIJATORA Prijave na gradski konkurs do prve nedelje decembra! Uslov loše grejanje i sloga stanara!

Stambene zajednice imaju šansu da se do prve nedelje decembra prijave na gradski konkurs i da postanu kandidati za dobijanje novca za poboljšanje daljinskog...

TRENING CENTRA U MŠ PANČEVO Novih 16 radionica, učionica i amfiteatar sa modernom opremom

Kamen temeljac trening centra u Mašinskoj školi Pančevo površine oko 1.900 kvadrata i vrednosti dva miliona evra položili su prethodne nedelje direktorka Kancelarije za...

TREBA KAŽNJAVATI POČINIOCE Atari u plamenu je šteta koju treba smesta sprečiti! Brojne su posledice izgorelog zemljišta

Upaljene njive u atarima južnog Banata su slika koja se ponavlja iz godine u godinu. Veliko je pitanje dokle će zemljište moći da podnosi...

AKCIJA PANČEVCA I UDRUŽENJA LJUBIMCI: Ne kupuj – udomi Crnče i mišiće sa Strelišta

Društvo prijatelja životinja „Ljubimci” i „Pančevac” organizuju akciju pod sloganom „Ne kupuj – udomi”. Svake nedelje biće predstavljeni ljubimci za besplatno udomljavanje, to jest...

GRADSKA BIBLIOTEKA PANČEVO: Promocija romana „Mesto mleka pilula“ 17. novembra

Promocija romana „Mesto mleka pilula“ autora Miloša Tome biće upriličena u čitaonici Gradske biblioteke Pančevo u petak, 17. novembra, od 19 sati. O delu će...